Het eerste winteronderhoud zit erop

Het eerste vaarseizoen van de Dorestat-1 werd op 22 november 2022 beëindigd in de schepenlift van jachthaven de Lunenburg. Het schip werd nadat het van zijn ballast was ontdaan, op het droge getakeld. Op 22 maart 2023 ging het schip na het nodige onderhoud weer in uitstekende staat te water voor het 2e vaarseizoen.

Vervoer

Nadat het onderwaterschip met de hogedrukreiniger zo goed als mogelijk was ontdaan van aangroei werd het te onderhouden scheepstoebehoren van het schip gehaald. De gemeente was zo vriendelijk om met een vrachtwagen de lastig te vervoeren mast naar de Vikinghal te rijden. De overige spullen werden met auto en aanhanger verplaatst naar dezelfde hal. Na het ontdoen van het scheepstoebehoren werd de Dorestat-1 naar zijn ‘winterslaap’ locatie op de Lunenburg gebracht.

Vikinghal

Het onderhoud in de vikinghal werd door meerdere vrijwilligers in groepjes met verschillende samenstellingen gedaan. Op meerdere dagen werden de bankjes, roeiriemen, mast en ra geschuurd. Tegelijkertijd werd het touwwerk opgehaald door een vrijwilliger die daar waar nodig het onderhoud en reparaties uitvoerde. De schilden werden opgehaald voor reparatie en een nieuwe laag verf. Ook de drakenkop en de staart van het schip vonden een tijdelijk onderhoud adres ergens in Wijk bij Duurstede. Niet alleen de schilden kregen een nieuwe laag verf ook, bankjes, roeiriemen, mast en ra werden van verschillende nieuwe laklagen voorzien. Blij zijn de roeiers met de nieuwe roeidollen die werden gemaakt. Afgelopen seizoen waren er enkele stuk gegaan en over boord gevallen.

Lunenburg

Nadat alle scheepsinventaris er als nieuw uitzag, werd de aandacht verlegd naar het schip zelf. Begin december 2022 ging het schip onder het nieuwe dekzeil zodat zoveel mogelijk regenwater buiten het schip bleef. Regelmatig ging het zeil eraf voor het onderhoud als het weer het toeliet. Als eerste werd het schip van binnen schoon gemaakt. De vervelendste klus was het schuren van het onderwaterschip. Al gauw bleek dat niet alle oude lagen goed hadden gehecht. Hierdoor werd besloten om daar waar nodig alles weg te schuren. Zittend, kruipend en rollend gingen de vrijwilligers aan de slag onder het schip. Dit leverde enkele ‘vieze mannetjes’ op. Nadat de stof was opgetrokken werd gezellig halverwege de middag thee, koffie en koek geserveerd op ‘het terras’ van de Lunenburg. 

De bestuurders van de vrachtauto van de gemeente werden weer bereid gevonden om de mast naar het schip te vervoeren. Met een auto en aanhanger ging alle overige scheepstoebehoren terug naar het schip. Dit werd tijdelijk opgeslagen in een tent.

Te water

Op 21 maart om 10.30 uur verzamelde enkele vrijwilligers zich bij de Dorestat-1 om deze weer richting het water te begeleiden. Nadat de mast en ra op het schip waren gelegd d.m.v. een heftruck was het op naar de schepenlift. Eenmaal in de takels werden de laatste plekken geschuurd en van een nieuwe laag primer en antifouling voorzien. De volgende morgen werd het schip te water gelaten en werd met vereende krachten de mast gezet en de ballast weer aan boord gebracht zodat het nieuwe vaarseizoen kan starten. Een korte video impressie van het vervoer en de tewaterlating is te zien op ons YouTube kanaal.

Lees ook:

30 jan 2023 Seizoen 2 komt eraan

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*