De Bouw

Hieronder diverse informatie over het originele vikingschip en de Dorestat-1. De Skuldelev 3 diende als basis voor de Dorestat-1. Het was een middelgroot handelsschip dat gevonden is bij de plaats Skuldelev in Denemarken en dat nu in het Vikingschipmuseum in Roskilde ligt. Dit soort schepen heeft in de vroegmiddeleeuwse jaren veelvuldig Dorestad bezocht om handel te drijven. De Skuldelev 3 is gebouwd rond 1100 en is dus zelf nooit in Dorestad geweest. Het laat wel zien hoe de schepen er in die tijd ongeveer uitzagen. Het uitgangspunt was dus niet het bouwen van een exacte kopie van de Skuldelev 3 maar het bouwen van een handelsschip, op basis van de afmetingen daarvan. Zo heeft de “Stichting Wijkse Projecten” (die het schip heeft gebouwd) de bewoners en bezoekers van de regio Wijk bij Duurstede een goede indruk gegeven van de Vikingschepen die in de glorietijd van Dorestad hier aanlegden.


Technische uitgangspunten voor de bouw van het schip: lengte: 14m, breedte 3.30m, diepgang 0.90m, mast 9.30m, zeil 45m2 en de afstand tussen de spanten 0,90 m. Het schip is volledig van eikenhout overnaads gebouwd. Verder zijn gesmede koperen nagels (onderlinge afstand 12 cm) gebruikt. Het schip is op ware grootte gebouwd.

Waarom Skuldelev 3? Het voorbeeld van de Skuldelev 3 is gekozen omdat van dat schip veel gegevens bekend zijn. Linksonder het lijnenplan met in het donker de resten die zijn teruggevonden bij de opgravingen. Zo’n 75% van het schip is in redelijk tot goede staat teruggevonden. Er staat veel van het schip op tekening en bovendien is er een boek verschenen over de bouw van een exacte kopie van het schip, de Roar Ege. Allemaal informatiebronnen op basis waarvan de “Stichting Wijkse Projecten’, met de nodige aanpassingen omdat tijden, technieken en materialen in de loop van vele eeuwen nu eenmaal veranderen, de Dorestat-1 bouwden.

Aanpassingen:

  • Motor: De inbouw was zeer ingrijpend, maar ook noodzakelijk. Anders was varen op de Rijn/Lek niet toegestaan. Gevolg van motorisering is aanbouw van scheg en schroeftunnel en een niet origineel roer. Precisiewerk, gezien de smalle achtersteven.
  • Roeidollen: origineel slechts twee riemen voor manoeuvreren, wij hebben er tien om te roeien.
  • Vlonders: Nodig vanwege toegankelijkheid voor gasten.
  • Bankjes: Nodig voor roeiers en gasten
  • Touwwerk: gekozen is voor moderne, onderhoudsvrije materialen met een originele ‘look’.
  • Drakenkop en schilden: Deze horen zeker niet bij een handelsschip, en kunnen gemakkelijk verwijderd worden. Ze geven echter een indruk hoe een oorlogsschip er ongeveer uitzag én het trekt de aandacht

Geschiedenis:

De Dorestat-1  is door vrijwilligers gebouwd in een voormalige sporthal die heel toepasselijk de ‘Vikinghal’ heette. Na een bouwperiode van drie jaar -gedeeltelijk in de corona tijd- werd het schip in april 2021 te water gelaten. Het was verrassend te merken hoe goed het schip zich door het water beweegt.

In juni 2021 kreeg het schip zijn naam: Dorestat-1. De exploitatie van het vikingschip is toen ook in handen gekomen van de Stichting Beheer Vikingschip.

Direct na de tewaterlating is begonnen met het trainen van schippers. Dit type schip is niet gebouwd om te manoeuvreren. In vroeger tijd was dat nauwelijks nodig en de aangebouwde scheg maakt het nog lastiger. Het vraagt dus een grote vaardigheid van de schippers.

Enkele maanden later kon de eerste vaart met opstappers echter gemaakt worden. Ook het roeien werd door een enthousiaste groep liefhebbers gedaan. Veel eerder dan gepland is in dat zelfde jaar ook begonnen met zeilen. Hiermee liet de Dorestat-1 zien dat hij kan waarvoor hij gebouwd is. Want uiteindelijk is het een zeilschip.

Na een winterperiode in het water, konden we zonder problemen het hele seizoen 2022 varen. De hete zomer gaf het schip vrij snel een ‘doorleefd’ uiterlijk, waarmee het alleen maar mooier werd. De belangstelling voor de Dorestat-1 was in Wijk bij Duurstede maar ook daarbuiten, groot. Een doorslaand succes waren de tochten naar het Markermeer. Op groter water kon het zeilen veel beter worden geoefend. Ook bleek daar dat we een goed en betrouwbaar schip gebouwd hebben dat een stootje kan hebben. Eind 2022 ging hij op de kant voor onderhoud.

In 2023 wordt er een ‘volwassen programma’ gedraaid, dat begon met een bezoek aan de Hanzedagen in Deventer. De stichting organiseert vanuit Wijk bij Duurstede een uitgebreid aanbod aan vaarten. Sail den Helder was het tweede grote evenement waar in de zomer acte de présance gegeven werd.